ToTo-1 Motoszybowiec depronowy - Strona Motylastego : 14.10.2024

Przejdź do treści

TOTO-1 - MOTOSZYBOWIEC


ZAŁOŻENIA WSTĘPNE, OPIS BUDOWY MODELU.

    ToTo-1 właściwie był moim pierwszym modelem depronowym. Konstrukcja ta powstała w roku 2006, z początku miał to być eksperymentalny model motoszybowca. W pierwszej wersji chciałem zbudować doświadczalny płat z wymiennymi końcówkami,
coś co byłoby bardziej uniwersalne do polatania szybkiego, polatania na zboczu, czy też w termice.
Założenie to jednak po pewnym czasie zweryfikowałem, podyktowane to było głównie zbędną komplikacją budowy płata z wymiennymi końcówkami, co nie znaczy że kiedyś nie wrócę do tego pomysłu.
Głównym wyznacznikiem wymiarów modelu jakie przyjąłem było jednorodne, niedzielone skrzydło mieszczące się w całości na tylnym siedzieniu samochodu. Rozpiętość ustaliłem na 140 cm, cięciwa płata to 16 cm, zakładana waga modelu z racji zastosowanego napędu powinna oscylować maksymalnie w okolicach 700-750g.  Wybrany przeze mnie napęd i chęć uzyskania platformy doświadczalnej jako całości wyznaczają kształt samego kadłuba, a głównie jego pojemność. Stanowi to kompromis pomiędzy wytrzymałością, sztywnością usterzenia, które jak wiadomo w konstrukcjach depronowych jest dość "wiotkie", a ładnym rasowym szybowcopodobnym kształtem.
Trzecie podejście koncepcyjne z pozwoliło mi dokładnie rozrysować ostateczny kształt modelu, zmianie uległy raz jeszcze końcówki płata
i w ten właśnie sposób "zrodził" się ToTo-1.

Zastosowane wyposażenie w prototypie :

  • silnik szczotkowy klasy 400 7,2 V
  • łopaty 6x3 Graupnera
  • regler 18 A Yeti
  • serwa 9 g Conrad
  • pakiet 7 cell NiMh CAN1050

Później napęd został wymieniony na silnik bezszczotkowy - samoróbkę z CD-romu, regulator 20 A Dynam i śmigło stałe GWS 8x4.

Materiały potrzebne do budowy modelu :

  • 1 arkusz depronu 6 mm
  • 1 arkusz depronu 3 mm
  • balsa 4 mm, balsa 1 mm, sklejka 1,5 mm, listwy sosnowe (dzwigar i wzmocnienia )

Do klejenia używałem w zalezności od potrzeb :

  • klej polimerowy DRAGON
  • żywica 5 minutowa UHU
  • żywica 30 minutowa UHU
  • epidian 53

BUDOWA KADŁUBA MODELU.


BUDOWA PŁATA MODELU.

PLUSY DODATNIE :

  • ładna szybowcowa sylwetka
  • bardzo dobre własności lotne, model uniwerslany
  • model do eksperymentowania z różnymi napędami
  • nie duże wymiary, łatwość w transporcie
PLUSY UJEMNE :

  • kontrowersyjna konstrukcja płata ( dźwigara )
  • model wymaga wzmocnienia części ogonowej listewkami 3 x 3
Podziękowania.

Dziękuję Olowi za pomoc przy oblocie i kilka cennych uwag.

Wnioski.

Praktycznie ToTo-1 to mój pierwszy model depronowy i zarazem pierwsza konstrukcja szybowcopodobna. W powietrzu model ten zachowuje się bardzo poprawnie i przewidywalnie. Mimo braku wzniosu jest stabilny, nie przepada. Doskonała platforma do eksperymentowania. Budowniczym tego modelu proponuję inne podejście do konstrukcji płata poprzez wklejenie tradycyjnie dwóch dźwigarów, a nie jednego płaskiego. Skrzydło przez to powinno być znacznie sztywniejsze. Można się też pobawić w dołożenie steru kierunku, zastosowanie wzniosu płata itd.


GENERALNIE - polecam każdemu, kto chce spróbować swych sił w budowie być może pierwszego
modelu depronowego i co najważniejsze w lataniu RC. Model prosty w budowie,
wybacza zarówno błędy konstrukcyjne, jak i błędy pilotażowe.



PLANY I RYSUNKI DO POBRANIA
POBIERZ
   Plan modelu - 32 arkusze A4
Prezentowane tu obrazki, fotografie i teksty są mojego autorstwa, no chyba, że podałem inaczej. Kopyrnity rajt ( C ), a co ?
Podpinanie się pod nie, kopiowanie i używanie w niecnych ( zarobkowych ) celach jest czystej miary ................... i tak to będę nazywał.
Moje media:Blog modelarski, Facebook, Youtube, kliknij na ikonę powyżej.
Blog modelarski, Facebook, Youtube, kliknij na ikonę powyżej.
Wróć do spisu treści