TOTO-1 - MOTOSZYBOWIEC
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE, OPIS BUDOWY MODELU.
ToTo-1 właściwie był moim pierwszym modelem depronowym. Konstrukcja ta powstała w roku 2006, z początku miał to być eksperymentalny model motoszybowca. W pierwszej wersji chciałem zbudować doświadczalny płat z wymiennymi końcówkami,
coś co byłoby bardziej uniwersalne do polatania szybkiego, polatania na zboczu, czy też w termice.
Założenie to jednak po pewnym czasie zweryfikowałem, podyktowane to było głównie zbędną komplikacją budowy płata z wymiennymi końcówkami, co nie znaczy że kiedyś nie wrócę do tego pomysłu.
Głównym wyznacznikiem wymiarów modelu jakie przyjąłem było jednorodne, niedzielone skrzydło mieszczące się w całości na tylnym siedzieniu samochodu. Rozpiętość ustaliłem na 140 cm, cięciwa płata to 16 cm, zakładana waga modelu z racji zastosowanego napędu powinna oscylować maksymalnie w okolicach 700-750g. Wybrany przeze mnie napęd i chęć uzyskania platformy doświadczalnej jako całości wyznaczają kształt samego kadłuba, a głównie jego pojemność. Stanowi to kompromis pomiędzy wytrzymałością, sztywnością usterzenia, które jak wiadomo w konstrukcjach depronowych jest dość "wiotkie", a ładnym rasowym szybowcopodobnym kształtem.
Założenie to jednak po pewnym czasie zweryfikowałem, podyktowane to było głównie zbędną komplikacją budowy płata z wymiennymi końcówkami, co nie znaczy że kiedyś nie wrócę do tego pomysłu.
Głównym wyznacznikiem wymiarów modelu jakie przyjąłem było jednorodne, niedzielone skrzydło mieszczące się w całości na tylnym siedzieniu samochodu. Rozpiętość ustaliłem na 140 cm, cięciwa płata to 16 cm, zakładana waga modelu z racji zastosowanego napędu powinna oscylować maksymalnie w okolicach 700-750g. Wybrany przeze mnie napęd i chęć uzyskania platformy doświadczalnej jako całości wyznaczają kształt samego kadłuba, a głównie jego pojemność. Stanowi to kompromis pomiędzy wytrzymałością, sztywnością usterzenia, które jak wiadomo w konstrukcjach depronowych jest dość "wiotkie", a ładnym rasowym szybowcopodobnym kształtem.
Trzecie podejście koncepcyjne z pozwoliło mi dokładnie rozrysować ostateczny kształt modelu, zmianie uległy raz jeszcze końcówki płata
i w ten właśnie sposób "zrodził" się ToTo-1.
i w ten właśnie sposób "zrodził" się ToTo-1.
Zastosowane wyposażenie w prototypie :
- silnik szczotkowy klasy 400 7,2 V
- łopaty 6x3 Graupnera
- regler 18 A Yeti
- serwa 9 g Conrad
- pakiet 7 cell NiMh CAN1050
Później napęd został wymieniony na silnik bezszczotkowy - samoróbkę z CD-romu, regulator 20 A Dynam i śmigło stałe GWS 8x4.
Materiały potrzebne do budowy modelu :
- 1 arkusz depronu 6 mm
- 1 arkusz depronu 3 mm
- balsa 4 mm, balsa 1 mm, sklejka 1,5 mm, listwy sosnowe (dzwigar i wzmocnienia )
Do klejenia używałem w zalezności od potrzeb :
- klej polimerowy DRAGON
- żywica 5 minutowa UHU
- żywica 30 minutowa UHU
- epidian 53
BUDOWA KADŁUBA MODELU.
BUDOWA PŁATA MODELU.
PLUSY DODATNIE :
- ładna szybowcowa sylwetka
- bardzo dobre własności lotne, model uniwerslany
- model do eksperymentowania z różnymi napędami
- nie duże wymiary, łatwość w transporcie
PLUSY UJEMNE :
- kontrowersyjna konstrukcja płata ( dźwigara )
- model wymaga wzmocnienia części ogonowej listewkami 3 x 3
Podziękowania.
Dziękuję Olowi za pomoc przy oblocie i kilka cennych uwag.
Wnioski.
Praktycznie ToTo-1 to mój pierwszy model depronowy i zarazem pierwsza konstrukcja szybowcopodobna. W powietrzu model ten zachowuje się bardzo poprawnie i przewidywalnie. Mimo braku wzniosu jest stabilny, nie przepada. Doskonała platforma do eksperymentowania. Budowniczym tego modelu proponuję inne podejście do konstrukcji płata poprzez wklejenie tradycyjnie dwóch dźwigarów, a nie jednego płaskiego. Skrzydło przez to powinno być znacznie sztywniejsze. Można się też pobawić w dołożenie steru kierunku, zastosowanie wzniosu płata itd.
GENERALNIE - polecam każdemu, kto chce spróbować swych sił w budowie być może pierwszego
modelu depronowego i co najważniejsze w lataniu RC. Model prosty w budowie,
wybacza zarówno błędy konstrukcyjne, jak i błędy pilotażowe.
modelu depronowego i co najważniejsze w lataniu RC. Model prosty w budowie,
wybacza zarówno błędy konstrukcyjne, jak i błędy pilotażowe.