TOTO-11 FUNFLY DEPRON |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.
Akrobat depronowy klasy FunFly. Model dla średniozaawansowanych modelarzy. |
BUDOWA KADŁUBA.
Budowę modelu rozpoczynam od kadłuba. Główne elementy usztywniające cały kadłub to podłużnice sosnowe. Boki kadłuba stanowi depron 6 mm. |
Przód kadłuba z bliska, dolna podłużnica wchodzi w element balsowy. Usztywnia to przód kadłuba. |
W tył kadłuba wkejam kolejne wręgi wyciete z depronu 6 mm |
Wręgi główne kadłuba - depron 6 mm oklejony obustronnie sklejką 1 mm. |
Celem usztywnienia kadłuba i po przyklejeniu jego dolnego pokrycia wklejam usztywnienia balsowe. |
Wklejam resztę wręg w kadłub i doklejam jego drugi bok. |
Doklejam z przodu od dołu wycięty ze sklejki 3 mm element do którego później będzie mocowane podwozie modelu. |
Kadłub po sklejeniu od góry. Na fotografii widać wklejone bowdeny. Bowdeny te okazały się później zbędne. Ciężki silnik ( 110 g ) spowodował potrzebę zamocowania serw kierunku i wysokości maksymalnie z tyłu kadłuba przy statecznikach. Bowdeny zostały usunięte, na tym etapie budowy nie przewidziałem tego. |
Tył kadłuba, wklejone siodło pod statecznik poziomy zostało wyciete z balsy 1mm. |
Tył kadłuba zamykam od góry pasem depronu. |
Po doszlifowaniu górnego pasa do kształtu wręg doklejam boki górne kadłuba. Używam do klejenia SOUDALA D4B4. |
Garb po oszlifowaniu. |
Kadłub zostaje dodatkowo od przodu wzmocniony listewkami z balsy o grubości 1 mm. Dokliłem też ściankę działową garba. |
Przód kadłuba zamykam maską wyciętą z depronu 6 mm. Maska została sklejona z trzech warstw depronu. Po dopasowaniu do kadłuba jej przód został odcięty i na stale przyklejony. Dokleiłem z balsy 1 mm wzmocnienie. |
Z klocka styroduru wyciete zostało kopytko pod wylaminowanie maski silnika. Zamiast styroduro mozna użyć kawałka styropianu. |
Kopytko to dokliłem do kawałka depronu 3 mm. Całość zamocowałem taśmą dwustronną do wręgi silnikowej i nadałem jej odpowiedni kształt poprzez wyszlifowanie. Laminowanie maski metodą traconego styropianu. Szczegóły takiego laminowania opisane zostały dokładnie w dziale WARSZTAT - LAMINOWANIE METODĄ TRACONEGO STYROPIANU. |
Kadłub został oklejony taśmami pakowymi. Na fotografii powyżej wylaminowana maska silnika. Maska została pomalowana lakierem w spray firmy MOTIP. |
Maska mocowana jest do kadłuba trzena wkrętami. Wkręty te wchodzą w klcki sklejone z listewek sosnowych o wymiarze 8x3. Silnik został przykręcony do łoża wyciętego z płytki laminatowej. Płytka przykręcona do wręgi czterema śrubami M4. Zamocowałem podwozie wycięte z blachy aluminiwej. |
Z kilku listew sosnowych o wymiarze 3x4 cm skleiłem klocek, klocek został docięty i wyszlifowany do kształtu kadłuba. Z butelki po Coca-Coli na klocku tym zrobiłem kabinkę. Metoda budowy kabinek została opisana dokładnie w dziale WARSZTAT - TŁOCZENIE KABINEK I INNYCH OWIEWEK. |
Wydrukowałem tablicę zegarów i wnętrze kadłuba. Przykleiłem je taśmą dwustronną, a następnie dokleiłem kabinkę z pomoca kleju CA. |
BUDOWA USTERZENIA.
Usterzenie poziome zostało wyciete z depronu 6 mm o oklejone listewkami z balsy o przekreoju 6x6 mm |
Analogicznie zostało zrobione usterzenie pionowe. |
Po wyszlifowaniu i oklejeniu stateczników taśmami klejącymi połówki steru wysokości zostały połaczone ze sobą kawałkami wklejonego bowdena. Bowden został wklejony żywicą 5 min w odpowiednio wyszlifowane kanały. Łącznik został wygięty z kawałka szprychy rowerowej. |
Kólko ogonowe zostało przyymocowane do statecznika kawałkiem sklejki 3 mm. Łacznik wklejony został w wycięte w stateczniku gniazdo z pomoca żywicy. |
Wyciete zostały w kadłubie gniazda pod serwa. Dokleiłem płytki ze sklejki 1 mm pomalowanej na kolor maski silnika i do tych płytek przykręciłem serwa. |