TOTO-9 MOTOSZYBOWIEC KONSTRUKCYJNY |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.
Mały motoszybowiec elektryczny, projekt ten zrodził się w wyniku braku w mojej stajni jakowegoś maleństwa do polataniu głównie na zboczu. Drugim powodem była chęć chwilowej odskoczni od depronu. Konstrukcja typowo balsowa, która w fazie przemyśleń przeszła kilka modyfikacji. Statecznik poziomy płytowy w układzie T ( dla ochrony przed wysoką trawą ), skrzydła z wymiennymi końcówkami ( latanie akro, latanie w termice ), możliwie tani napęd, tanie serwa, wszystko tanie. |
BUDOWA KADŁUBA.
Do budowy kadłuba użyłem : Po wycięciu boków kadłuba nakleiłem podłużnice wzmacniające, zrobiłem wręgi i całośc skleiłem "do kupy" . |
Dodatkowo przód kadłuba został od wewnątrz wylaminowany jedną warstwą tkaniny. |
Jako że ogon będzie rodzaju "T" statecznik pionowy musi spełnić parę warunków, są to : Boki stateczników zostały wycięte z balsy 2 mm. |
Druga połówka staecznika od środka została wyklejona listwami sosnowymi i listwami balsowymi. Przekrój listew 4x4. |
Statecznik poziomy zawieszony będzie na "zawiasie" zrobionym z dwóch zlutowanych ze sobą kawałków szprychy rowerowej. |
Przed zamknięciem statecznika wprowadziłem do niego bowden. |
Wkleiłem w statecznik zawias usterzenia poziomego. |
Statecznik pionowy został zamknięty. |
Tył kadłuba w części podstatecznikowej został wzmocniony poprzez wklejenie z listew balsowych 10x5 ustawionych w poprzek. Do tego wzmocnienia będzie przyklejony statecznik pionowy. |
Z listewek sosnowych wkleiłem mocowanie pod serwo wysokości. |
Statecznik pionowy został przyklejony, klejenie na żywicy, na fotce widać jak biegnie wspomniany bowden. |
Dokleiłem górę kadłuba, zrobiona ona została z balsy 2 mm. |
Ze sklejki 3 mm została wycięta ława pod skrzydło i doklejona do kadłuba. |
Dopasowałem klapkę zamykająca przód kadłuba od góry i całość dokładnie wyszlifowałem, zaokraglając kadłub gdzie tylko się da. Sama owiewka silnika zostanie wylaminowana i dopasowana do przodu kadłuba |
Widok "sródokręcia" |
Jako że przód kadłuba, czyli owiewka silnika będzie laminatowa, zrobiłem ze styroduru wzornik przodu i dokleiłem go taśmą dwustronną do kadłuba. |
Po oszlifowaniu i oklejeniu wzornika taśmą klejąca wylaminowałem przód trzema wartstwami tkaniny. |
Wstępne dopasowanie napędu dało natomiast takowy obraz. |
Technika obróbki i wykończnie kadłuba, którą zastosowałem : |
Udało mi się dzięki temu uzyskać "laminatową powierzchnię" na balsie. |
Elementy ozdobne kadłuba białę i żółte zostały wycięte z folii reklamowej ORACAL i naklejone jeszcze przed pokryciem kadłuba lakierem bezbarwnym. |
BUDOWA USTERZENIA.
Statecznik poziomy został zrobiony w całości z balsy, krawędź natarcia lamelowana z trzech warstw balsy 2 mm. |
Mechanizm wychyłu statecznika poziomego. W kostki wkręciłem cztery śrubki bacząc na to by śrubki te tylko "złapały" kostkę. Śrubki przylutowałem do kostek przy pomocy kwasu i odciąłem łby. Otwory wewnętrzne kostek przeszlifowałęm okrągłym iglakiem, tak by mieścił się w nich bez problemu bowden. |
Zmontowałem mechanizm. |
Założyłem mechanizm na statecznik pionowy. |
Dokręciłm po uprzednim nawierceniu otworów statecznik. |
Mechanizm działa bardzo lekko, bez jakichkolwiek zacięć, a całą konstrukcja jest bardzo sztywna. |