TOTO-7 TRENER DLA POCZĄTKUJĄCYCH |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
OPIS BUDOWY SKRZYDŁA.
Budowę skrzydeł tradycyjnie zaczynam od przygotowania kompletu żeber, Wzorniki wycięte ze sklejki, połaczone fragmentami szprych rowerowych. Obróbka zgrubna tarnikiem metalowym, później papierami sciernymi o gradacjach 80 i 150. Część żeber posiada wycięte otwory kwadratowe pod dzwigary sosnowe. |
Przygotowywuje poszycie z depronu 3 mm, krawędź spływu została przy pomocy kostki ściernej sfazowana na całej długości i na głębokość 20 mm. Flamastrem zaznaczam położenie dzwigarów i żeber. |
Posiłkując się aluminiowym kształtownikiem przyklejam do poszycia dzwigary depronowe. |
Wklejam dzwigar dolny sosnowy i następnie przyklejam wszystkie żeberka wcześniej odpowiednio pocięte na fragmenty. Po przyklejeniu żeberek wklejam dzwigar sosnowy górny. Pierwsze cztery żeberka przykadłubowe zostały dodatkowo wyciete celem wklejenia w to miejsce kieszenii pod łącznik skrzydeł . Przednia ścianka łącznika to dzwigary sosnowe, zaś tylna to pas depronu , Szerokość szczeliny pomiędzy nimi wynsoi 3 mm. Przy pomocy kloca i papieru doszlifowywuje dzwigar tyny depronowu do kształtu żeberek. |
Wycinam kwadratowy otwór , w tym miejscu będzie mocowane serwo lotki. |
Od środka otwór usztywniam wkładkami z balsy 3 mm. |
Wkładam przedłużacz serwa. W szczelinę wciskam pas depronu 3 mm oklejony obustronnie taśma klejącą. Będzie to stanowić zabezpieczenie przed wpłynięciem w szczelinę kleju podczas "zamykania" płata. |
Obie połówki skrzydeł po "zamknięciu" zostały wyszlifowane. Ze sklejki 3 mm został wyciety dzwigar łączący . dzwigar ten następnie przy pomocy zywicy 5 minutowej wklejam w jedna połówkę, Po wyschnięciu doklejam druga połówkę płata dbając o to by oba płaty "wzajemnie się nie rozjechały". |
Kable serw zostały wyprowadzone przez wspólny otwór w środku płata. |
Wycinam lotki. Po przeszlifowaniu doklejam z balsy 3 mm wzmocnienia w skrzydle, a z balsy 2 mm wzmocnienia w wyciętej lotce. |
Widok skrzydła od strony lotki. |
MALOWANIE I WYKOŃCZENIE MODELU.
ToTo-7 w całej prawie okazałości przed oklejeniem . |
Cały model został pokryty papierem pakowym, przy pomocy WIKOLU, następnie całość wyszlifowana, szpachlowana, pokryta lakierem podkładowym (Primerem) MOTIP i malowana na właściwe kolory. |
Tutaj widok przodu kadłuba. |
Model przed wstawieniem wyposażenia. |
Serwa kierunku i wysokości przykręcone do balsowej półki. |
Widok "obowdowanego" tyłu kadłuba, zastosowałem plastikowe snapy. |
Podstawę serw lotek stanowią sklejkowe półki ( sklejka 1mm ) i kawałki listew sosnowych . |
Lotka połączona jest z serwem przy pomocy kawałka bowdena i plastikowego snapa. |
FOTOGRAFIE GOTOWEGO MODELU. |
Ciekawostka : link do wietnamskiego forum opisującego budowę mojego modelu : http://www.clbmohinh.com/forum/tm.aspx?high=&m=79791&mpage=1#370492 |
Zapraszam do budowy modelu i będę wdzięczny za wszelkie sugestie i uwagi. |