TOTO-7 TRENER DLA POCZĄTKUJĄCYCH |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.
Toto-7 - elektryk, górnopłat. Model ten posłuży mi jako stanowisko do prób różnej maści napędów elektrycznych. Dodatkowo też postanowiłem przy pomocy tego modelu połączyć swe pasje lotnicze z pasjami fotograficznymi. Zanabyłem na tę okoliczność stosowny mały aparat cyfrowy, dzięki czemu bedę mógł spróbowac fotografii i filmu z powietrza. Model zbudowany jest z depronu z niezbędnymi wzmocnieniami drewnianymi. Wykończenie modelu : papier na wikol, całość lakierowana MOTIPAMI. Oczywistym jest, że można go będzie wykonać w wersji uproszczonej, tzn bez lotek, wykończyć w sposób dowolny, np poprzez pomalowanie depronu, oklejenie taśmami pakowymi etc. |
Napęd to silnik bezszczotkowy BM2408-21 + regler Dynam 25A + śmigło 8x4 Camprop składane, |
BUDOWA KADŁUBA.
Budowę kadłuba zaczynam od wycięcia z depronu 6 mm zarysów obu boków. Zanaczam na nich położenie podłużnic wzmacniających. W odległości 6 mm od krawędzi górnej i dolnej rysuję linie dodatkowe, wzdłuż linii tych zostana przyklejone 'depronowe" listwy. |
Na tak przygotowany bok naklejam sosnowe wzmocnienia z listew 6x3 oraz listwy depronowe. |
Pierwsza wręga została wycięta ze sklejki 3 mm, będzie ona stanowiła łoże silnika, wręga druga to płytka depronu 6 mm obustronnie oklejona balsą 1,5 mm, reszta wręg kadłuba wycięta została z depronu. Łoże pod skrzydło zostało wycięte z twardej balsy 3 mm. Wszystkie elementy zostały ze sobą sklejone. Kadłub klejony przy pomocy SOUDALA D4/B4 |
Na zbliżeniu widoczne ażurowanie wręgi główne. |
Wklejam bowdeny napedu sterów wysokości i kierunku bacząc na ich równe ułożenie. |
Tył kadłuba zostaje wzmocniony kawałkeim balsy, stanowi to łoże pod statecznik poziomy i dodatkowo łaczy ze soba sosnowe podłuznice biegnące przez cały kadłub. |
Zamykam od góry tylną część kadłuba. Wklejam płytke pod serwa. Płytka zrobiona z depronu z naklejonym kawałkiem balsy. Kadłub dodatkowo został usztywniony poprzez wklejenie balsowej rozpórki. |
Przód kadłuba od wewnątrz został wylaminowany jedną warstwą tkaniny szklanej i EPIDIANU, Z balsy 1,5 mm wkleiłem wzmocnienia , w tym miejscu będzie klapka dająca dostęp do silnika, reglera i akumulatorów. |
Cały kadłub został dokładnie oszlifowany papierem ściernym, nadałem mu też wszelkie zaokrąglenia . |
Tymczasowo została wstawiona klapka depronowa zamykająca przód, docelowo zamknięcie będzie balsowe. |
Przód kadłuba można pozostawic depronowy, postanowiłem jednak zrobic czysty dostęp do silnika, przeto tez w tej wersji osłona silnika będzie z laminatu. Aby to uzyskać przód został dokładnie oklejony taśmą klejącą. |
Na taśmę nakładamy dwie warstwy tkaniny szklanej i dokładnie przesączamy EPIDIANEM. |
Po stwardnięciu laminat zostaje rozcięty celem łatwiejszego jego zdjęcia. |
Zdejmujemy tak wylaminowaną klapkę silnika. Odcinamy od kadłuba depronowy przód. |
Klapka silnika została dokładnie wyszlifowana, wyszpachlowana, wycięty został w niej otwór, przez który będzie wychodził wał silnika. |
Komora silnika została zasłonięta od góry balsową klapką. Klapka została skeljona z dwóch warstw balsy 3 i 2 mm słojami na krzyż. Ma to na celu usztywnienie elementu. Łoże silnika zrobione z kawałka płytki laminatowej. |
BUDOWA USTERZENIA.
Stateczniki w celu usztywnienia oklejam listwami balsowymi i szlifuje. |
Usterzenie po oklejeniu papierem zostało dokładnie wyszlifowane i doklejone do kadłuba. |
Ster kierunku i stery wysokości po oklejeniu papierem zostały zaopatrzone w popychcze wycięte z 1 mm sklejki. Elementy te dla wzmocnienia zostały kilkukrotnie nasączone CA i szlifowane. |
Jako że obie połówki steru wysokości mają być ze sobą połączone, połączenie to zrealizowane zostało z kawałka odpowiednio wygiętej szprychy rowerowej. Wcześniej jednak pod tę szprychę wykonano gniazda. Same gniazda zrobione są z kawałka bowdena wklejonego w listwę balsową. Listwa balsowa na tę okoliczność została wyfrezowana na głębokość i szerokość średnicy bowdena. |
Po wyfrezowaniu i przycięciu kawałków listwy wkleiłem bowdeny przy pomocy CA , następnie przykleiłem to do steru przy pomocy żywicy 5 minutowej, bowdenami do wewnątrz. |
Stery zostały wyszpachlowane i pomalowane MOTIPAMI. |
Połączenie powinno wygladać następująco. |