TOTO-3 MODEL FPV "DOLNOPŁUK" |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.
Koncepcja „dolnopłuka” od dawna chodziła mi po głowie. Dane techniczne : Errata - dodatkowy plik z rysunkiem uszu i żeberek do pobrania w formie PDF - 1 strona A4 |
BUDOWA KADŁUBA Z USTERZENIEM.
Ad' rem to lecimy po bandzie. |
Wszystko sobie z pomocą linijki i stosownego nożyka pięknie i ładnie wycinamy z deprony. |
Jako że kadłub ma w środku trochę listew etc, warto na tym etapie zaznaczyć sobie miejsca, gdzie te listwy i wręgi będą mocowane. Możemy to zrobić poprzez nakłucie (1) rysunku w stosownym miejscu i zaznaczeniu dziurek (2) flamastrem. |
W celu ułatwienia wklejania dźwigarów obrysowywujemy kadłub modelu (2) w odległości 6 mm ( grubość depronu ) , w tym celu możemy z pomocą kawałka balsy i flamastra zrobić sobie stosowny obrysowywwacz. Ważne by odleglość końcówki piszącej od krawędzi listewki wynosiła właśnie owe 6 mm. |
Z pomocą linijki i flamastra wrysowywujemy linie montażowe we wcześniej zaznaczone punkty. |
Budowę zaczynamy od wklejenia listew sosnowych (1) i listew depronowych (2). Dowolny klej, może być Polimer, Uhu Por. |
Z deseczki balsowej lub sklejki owocówki wklejamy "siodło" do mocowania płata. Istotnym jest by zrobić to dokładnie na obu połówkach kadłuba. Pomagamy sobie kątownikami i ściskami sprężynowymi. |
Wiercimy w obu połówkach otwory pod kołki. Kołki te później wkleimy. Tutaj możemy uzyć kołków bambusowych, rurki aluminiowej. Stąd też wynika średnica otworu. Ja używam rurek aluminiowych o średnicy 6 mm. |
Wręgi kadłuba wzmacniamy kawałkami listewek. |
Sklejamy ze sobą "dziób", tu warto użyć Soudala. |
Dokładnie wklejamy w jedną połówkę wręgi główne. |
Sklejamy ze sobą obie połówki kadłuba i wklejamy wzmocnienia wycięte ze sklejki owocówki. |
Wklejamy dolne pokrycie kadłuba, łączymy wszystko szpilkami, możemy też pomóc sobie ściskami stolarskimi. |
Pomiędzy ścianki boczne wklajamy przednią wręgę wzmocnioną listewką. |
Wklejamy resztę wręg też wzmocnionych - usztywnionych kawałkami listewek. |
Doginamy i doklejamy dolne pokrycie do przedniej wręgi. |
Po wyschnięciu szlifujemy przód kadłuba na gładko. |
Doklejamy wcześniej zrobiony "dziób". |
Wkładamy w kadłub przed zamknięciem go od góry bowdeny. Bowden steru wysokości prowadzimy prosto na wylot, natomiast bowden steru kierunku przekładamy poprzez górne pokrycie. Dopiero po tej operacji wklejamy je. Zamykamy też pokryciem przód kadłuba ( co nie jest uwidocznione ). |
Po wyschnięciu kleju kadłub oszlifowywujemy, zaokrąglamy brzegi etc. |
Odcinamy owiewkę kadłuba. |
Z balsy 1 - 1,5 mm wklejamy paski usztywniające (1), w odciętą owiewkę wklejamy brakujące ścianki (2). |
Z balsy 1 - 1,5 mm wklejamy paski pod skrzydło. |
Z tyłu kadłuba wklejamy siodło pod usterzenie - balsa 1-1,5 mm. |
Odciętą kabinkę wzmacniamy pasami balsy 1-1,5 mm. |
Po spasowaniu kadłub powinien wygladać jak na fotografii poniżej. |
Z depronu wycinamy usterzenie poziome, w przypadku gdy posiadamy depron rowkowany rowki układamy w kierunku lotu na dolnej powierzchni. Odcinamy lotkę steru wysokości i jej krawędź natarcia spiłowywujemy ( szlifujemy ) pod kątem 45 stopni. |
Doklejamy z listew balsowych krawędzie steru wysokości przednią i tylnią, oraz krawędź natarcia lotki steru wysokości. Po wyschnięciu kleju wszystko szlifujemy. |
Wycinamy z depronu usterzenie pionowe i ster pionowy. W przypadku gdy posiadamy depron rowkowany rowki znów układamy wzdłuż kierunku lotu. Możemy też wcześniej usterzenie skleić z dwóch warstw depronu rowkowanego 3 mm rowkami do wewnątrz. |
Wklejamy wzmocnienia z listew balsowych i boczne usztywnienia z depronu, później całość szlifujemy. |
Kadłub prawie gotowy. Przed wklejeniem usterzenia możemy go pomalować, wcześniej okleić taśmami pakowymi etc. W moim przypadku kadłub był w całości malowany , zaś usterzenie oklejane. Po tych operacjach wklejamy całe usterzenie, wpierw statecznik poziomy, później pionowy. Wcześniej oczywiście montujemy zawiasy, końcówki popychaczy. |
Wkładamy wyposażenie, półka pod serwa zrobiona została ze sklejki owocówki, wklejamy kołki mocowania płata i dodatkowy "odbojnik" krawędzi natarcia płata. |