TOTO-1 MOTOSZYBOWIEC DEPRONOWY |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
OPIS BUDOWY SKRZYDŁA.
Budowę płata zaczynam od wycięcia z depronu 6 mm listew stanowiących wypełnienie krawędzi spływu i krawędzi natarcia. Posiłkuję się specjalnie wykonanym na tę okoliczność "ustrojstwem", pozwalającym mi wycinać depron pod dowolnym kątem. |
Tak przygotowaną krawędź dodatkowo traktuje papierem ściernym. |
Wycięte elementy płata - centropłat i końcówki łaczę ze sobą i na to naklejam wycięte wcześniej krawędzie spływu i natarcia. Przyklejam też dolną listwę sosnową głównego dzwigara. |
Spływ po przeszlifowaniu. |
Wklejam żeberka wykonane z obustronnie oklejonego papierem depronu 3 mm, można też osować depron 6 mm, krawędź natarcia została wzmocniona podłuźnica balsową, wycinam otwory pod serwa i wyprowadzenie kabli serw. |
Przestrzeń międzyżeberkową ( dzwigar ) zamykam balsowymi prostokatami, przeciagam okablowanie do serw, krawędź spływu wzmacniam poprzez naklejenie przy pomocy żywicy Epidian 5 pasa papieru na całej długości. |
Przygotowywuję górne pokrycie płata zeszlifowywując dokładnie spływ na szerokości 4 cm. |
Uzyskanie profilu okazało sie najtrudniejszym etapem przy budowie skrzydła, po wielu przemysleniach proponuję wykonac to w nast. sposób. Łaczymy ze sobą dwa panele podłogowe podkładając pod jeden z nich listwy o grubości 3 x 3. Na tak uzyskanej powierzchni kładziwmy cały płat, sklejamy ze sobą taśmą klejącą krawędzie natarcia, smarujemy żeberka, dziwgar i spływ klejem. Zamykamy płat, spływ przyklejając taśmą do blatu. |
Płat w trakcie schnięcia. |
Przygotowywujemy końcówki płata, poprzez zeszlifowanie spływów. |
Tak przygotowanymi końcówkami zamykamy płat. |
Sklejam ze sobą w międzyczasie kadłub ze statecznikami, do tego celu kadłub sztywno montuje na desce i posiłkując się listwą sosnową dokłądnie łaczę elementy ze sobą pilnując ich prawidłowego i symetrycznego położenia. |
Cały płat po zdjęciu z deski dokładnie przeszlifowywuje papierem . |
Taki sposób budowy i montażu pozwolił mi na uzyskanie dość dokładnego odwzorowania profilu i mocnej i sztywnej krawędzi spływu. |
Skrzydło zostało per analogia do kadłuba oklejone papierem pakowym. Istotnym jest by oklejac cały płat z obu stron za jednym podejściem. Jak widać kadłub modelu i stateczniki zostały już pomalowane farbą podkładową szarą firmy MOTIP. |
Wycinamy zgodnie z planem lotki. |
Miejsca po wycięciu wyklejam paskami balsy twardej 1,5 mm celem ich wzmocnienia. |
Zgodnie z szablonem na planie wycinam z papieru "gwiazdki", bedą one stanowić obudowę do serw lotek. |
Gwiazdki te przy pomocy wikolu naklejam na plastikowy wzorzec pozyskany z jakiegoś kosmetyka. Wzorzec został wcześniej wysmarowany wazeliną. |
Obudowy dokładnie wycinamy wzdłuż krawędzi, szlifujemy, szpachlujemy i malujemy. |
MALOWANIE I WYKOŃCZENIE MODELU.
Prace wykończeniowe polegają na pokryciu modele lakierem. Wpierw cały model maluję lakierem podkładowym szarym w aerozolu, użyłem do tego celu farby firmy MOTIP. |
Następnie maluję model na właściwy kolor. |
W przypadku tego modelu wpierw całość pokryłem białym lakierem, później malowałem kolorami wykończeniowymi. |
Po dokładnym wyschnięciu cały model został pokryty dwuskładnikowym lakierem bezbarwnym przy pomocy pistoletu natryskowego. |
ToTowie obaj. |
Oblot modelu nastąpił na zlocie modelarskim w Prusicach pod Wrocławiem. |
Toto - 2 w trakcie latania. |
Zapraszam do budowy modelu i będę wdzięczny za wszelkie sugestie i uwagi. Prosiłbym też o nadsyłanie mi zdjęć zbudowanych ToTo, chętnie zamieszczę je u siebie na stronie. |