TOTO-2 MOTOSZYBOWIEC DEPRONOWY |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.
Doświadczenia nabyte podczas budowy ToTa1 oraz jego właściwości lotne skłoniły mnie do skonstruowania jego powiększonego następcy. Przy budowie tego modelu przyświecał i nadal przyświeca mi następujący cel : - Ropiętośc planowana : 160 cm przy cięciwie 16 cm. Dodatkowo chciałem sprawdzić jak będzie zachowywać się depron w połaczeniu z lakierowanym pokryciem papierowym zamiast taśmy. |
Do napędu modelu posłuży silnik bezszczotkowy Bm 2408-21 + regler Dynam 25A + śmigło 8x4 składane Graupner |
Materiały użyte do budowy modelu to : |
- 1 arkusz depronu 6 mm |
BUDOWA KADŁUBA.
Pracę nad modelem rozpocząłem od wycięcia ze sklejki elementów klatki, która będzie stanowiła główny element nośny modelu, wszystkie części celem uzyskania miminalnego ciężaru zostały bardzo mocno wyażurowane |
Pierwszą czynnośćią montażową jest budowa boków kadłuba, gdzie do głównego elementu zostaja doklejone podłużnice z sosnowych listew o przekroju 4x4. |
Boki kadłuba zostały polączone ze sobą, klejenie odbywało sie przy pomocy CA a później miejsca te zostały wzmocnione żywicą. na tym etapie monatżu należy zwrócić szczególną uwagę na symetryczne połącznie połówek kadłuba ze sobą. |
"Śródkadłubie" z bliska . |
Po przeszlifowaniu "ramy nośnej" przyszedł czas na oklejenie jej depronem. Wpierw oklejamy dół kadłuba, później naklejamy część górną tylną. Po wyschnięciu dokładnie przeszlifowywujemy boki. |
Naklejamy boki kadłuba, w miedzyczasie zostały wycięte elementy statecznika. Na zdjęciu widac wklejoną balsową krawędź spływu i natarcoa samej lotki statecznika poziomego. Później w trakcie oklejania tyche elementó papierem w wyniku róźnic pomiędzy depronem i balsą statecznik uległ wypaczeniu. W związku z tym proponuję wpierw oklejać same elementy depronowe i dopiero później po wyschnięciu pokrycia doklejać wzmocnienia balsowe, czy też sosnowe. |
Widok na kadłub z innej strony. |
Doklejamy z balsy 1,5 mm łoże pod skrzydło. Jak widać na fotografii do łaczenia depronu z drewnem użyłem kleju SOUDAL D4/B4, jest to pieniacy sie klej polimerowy doskonale wnikający we wszelkie szczeliny. |
Do budowy owiewki silnika użyłęm dwóch kółek wyciętych ze sklejki, tworza one ramę nośną, pomiędzy nimi zostały wklejone paski depronu 6 mm, całość łączona SOUDALEM D4/B4. |
Kadłubo został dokładnie przeszlifowany celem nadania mu zaoktąglonych kształtów i wstępnie złożony. |
Cały kadłub pokrywam papierem pakowym. Do klejenia użyłem Wikolu rozwodnionego w stosunku pół na pół. Papier nakładamy stroną matową. Przed klejeniem cały kadłub należy dokładnie przeszlifować papierem ścierem o gradacji ok 220-280. Technika klejenia jest bardzo prosta, klejem smarujemy kadłub, przygotowane pokrycie moczywy w wodzie i nakładamy we właściwe miejsce, nadmiar kleju wyciskamy plastikową szpachelką ( karta bankomatowa ), całość pozostawiamy do wyschnięcia. Natępnie przeszlifowywujemy papierem i ewentualnie szpachlujemy w miejscach tego wymagających. W tym przypadku użyłem szpachlówki TAMIYA do modeli plastikowych. |
ToTo1 - ToTo2 - zdjęcie rodzinne. |
BUDOWA USTERZENIA.
Stateczniki poziomy i pionowy wykonane są z depronu 6 mm. Po wycięciu stateczników wg szablonu zaokrąglamy wszystkie ich krawędzie. Krawędź spływu statecznika pionowego została zeszlifowana w klin. Elementem nośnym statecznika poziomego jest balsowe wzmocnienie. Jak pisałem wcześniej balsowe wzmocnienia wklejamy dopiero po pokryciu stateczników papierem. |