TOTO-16 "IGOR" |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.
Próba polatania na profilu KFm skłoniła mnie do skonstruowania tego modelu. "Wojna o stringi" Teraz wrócił do walki, walki o godność i wolność wyboru - ..... bielizny. Rozpiętość – ok 3 m. |
![]() |
BUDOWA KADŁUBA Z USTERZENIEM.
![]() |
W trakcie budowy tego modelu postąpiłem inaczej niż zazwyczaj. Zwykle kombinuję rysuję, kombinuję, przerysowywuję, wreszcie tworzę plany i buduję. Ad' rem to lecimy po bandzie. Model gotowy do lotu prezentuje się następująco. |
![]() |
Widok od spodu kadłuba. |
![]() |
Rozpoczynamy od przerysowania na depron bocznych ścianek kadłuba i wycinamy je. |
![]() |
Wklejamy podłużnice wycięte z balsy 3 mm |
![]() |
Szlifujemy nadmiar kleju, który nam powychodził, oczywiście możemy zastosować inny klej, np polimerowy lub Uhu Por, |
![]() |
Wklejamy wręgi kadłuba i doklejamy dolne pokrycie. |
![]() |
Tutaj uwaga. Wręgi pierwsze dwie są krótsze niż wysokość kadłuba w danym miejscu, daje nam to szczelinę w dole kadłuba, przez która później poprowadzimy okablowanie serw. |
![]() |
Ze sklejki 3 mm wycinamy łoże silnika, sklejkę możemy wzmocnić poprzez nasączenie jej klejem CA i wyszlifowanie. |
![]() |
Z tej samej sklejki wycinamy trójkąty wzmacniające. |
![]() |
Wreszcie wklejamy z pomocą żywicy 5 min łożę i wzmocnienia w przód kadłuba. |
![]() |
Zamykamy pudło kadłuba od góry. |
![]() |
Kadłub szlifujemy z wycieków kleju i zaokrąglamy delikatnie rogi. |
![]() |
Zgodnie z rysunkiem delikatnie odcinamy kabinkę. |
![]() |
Ze sklejki i kawałków bambusa ( patyczki do szaszłyków ) wycinamy przednie i tylne loże - mocowanie płata. |
![]() |
Z pomocą żywicy dość obficie wlanej wklejamy te mocowania w tył. |
![]() |
I przód kadłuba. |
![]() |
Z balsy lub też sklejki wycinamy usztywnienie łączące boki kadłuba i dodatkowe listewki wzmacniające kołki bambusowe, wklejamy je. |
![]() |
Listewkami balsowymi wzmacniamy przód kadłuba. |
![]() |
Oraz jego tył. |
![]() |
W tył kadłuba wklejamy łoże pod statecznik poziomy. łoże to wpierw wycinamy z balsy lub sklejki i pocieniamy do grubości ok 2 mm. Ważne by słoje łoża biegły w poprzek kadłuba. |
![]() |
Szlifujemy wzmocnienia kadłuba, następnie dopasowywujemy kabinkę obcinając nadmiar wymiarowy. W to miejsce wklejamy z listewek balsowych usztywnienia kabinki. Cały czas dbamy o to by kabinka dobrze dolegała do kadłuba. W tym miejscu mała sugestia, ja sam wcześniej wykonałem płat i na tym etapie pasowałem całość. |
![]() |
Rozcinamy przód kadłuba odcinając z góry i dołu trójkątne fragmenty. |
![]() |
Wyginamy i sklejamy. |
![]() |
Szlifujemy i zaokrąglamy przód. |
![]() |
To co tak ładnie wyszlifowaliśmy następnie odcinamy na linii zewnętrznej łoża sklejkowego, doklejamy do odciętej części kawałki depronu, możemy też już wpasować silnik. |
![]() |
Raz jeszcze wykańczamy przód kadłuba o doklejamy a raczej pasujemy owiewkę silnika z pomocą taśmy dwustronnej. Oczywiście w ściance tylnej owiewki wcześniej wycinamy otwór przez który nam przejdzie silnik. A w przedniej wycinamy otwór na wał. |
![]() |
Tył wzmacniamy wręga wyciętą ze sklejki. |
![]() |
Wycinamy usterzenie poziome. |
![]() |
Wzmacniamy listwami balsowymi. |
![]() |
Wycinamy usterzenie pionowe i wzmacniamy je, widoczny trójkąt balsowy w stateczniku pionowym posłuży później jako gniazdo orczyka. |
![]() |
Szlifujemy usterzenie i wklejamy w kadłub. |
![]() |
Na tym poziomie pracy sprawdzamy dokładnie geometrię, zachowanie kątów etc. |
![]() |
Wklejamy z boków statecznika pionowego usztywnienia z depronu i wklejamy gniazda sklejkowe do mocowania serw wysokości i kierunku. Na tym etapie możemy już wyszpachlować model. |
![]() |