TOTO-6 MIKRO MOTOSZYBOWIEC |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
RELACJA Z BUDOWY MODELU - CAŁOŚĆ.
Powodem dla którego popełniłem ten model był brak w mojej stajni maleństwa na zbocze. Długo szukałem odpowiedniej koncepcji i w końcu trafiłem na nią przgelądając czeluści netu. Za wzór rozwiązania konstrukcyjnego posłuzył mi CROBE. Koncepcja takowego modelu została już opisana w latach osiemdziesiątych poprzedniego wieku w książce p. Niestoja. Zaciekawiło mnie to i tak powstał ToTo-6. Podstawą do budowy modelu była .... rurka węglowa z kawałka wędki i praktycznie do tego kawałka rurki dorobiłem cała resztę. Model powstał z tego co miałem pod ręką, kawałki sklejki 1.5 mm, kawałki balsy 2 i 3 mm. Pokryty został papierem japońskim, kilkukrotnie pocellonowany i polakierowany. |
|||
Budowę modelu rzopocząłem od dupy strony :). Wpierw do rurki dorobiłęm usterzenie poziome i pionowe, zostało ono wycięte i wyszlifowane z balsy 2 mm. |
|||
Boki kadłuba wycięte zostały z tej samej co usterzenie balsy. Środek został wzmocniony wstawkami trójkatnymi ze sklejki 1.5 mm, Góra kadłuba wycięta z balsy 3 mm słojami poprzecznie. Wyfrzowany w niej został kanał w który wlaminowana zostanie rurka węglowa ogona. |
|||
Usterzenie połączyłem z rurką z pomoca żywicy 5 min. |
|||
Skleiłem ze sobą boki i górę kadłuba. |
|||
Wkleiłem rurkę w kadłub, Miejsce połączenia zalaminowałem kawałkiem tkaniny szklanej. Dokleiłem z klocka balsy "gniazdo" dzwigara, wkleiłem poprzeczki balsowe do których będą dokręcone serwa. |
|||
Z boków kadłuba powycinałem kanały wyjsciowe dla cięgien serw, dokleiłem na przód klocek balsy, dokleiłem spód kadłuba z balsy 3 mm, słojami poprzecznie tak jak górę. |
|||
Kadłub został doszlifowany, pokryty japonką , wycellonowany. Wklejony został dzwigar skrzydła z drutu o średnicy 3 mm. |
|||
Skrzydło zrobiłem z tego co miałem, a miałem deskę balsy 3 mm, deskę balsy 1 mm, kawałki balsy 1,5 twardej, jakieś tam listwy balsowe 5x5. Sprawa pierwsza, zamocowanie płata. Jako, że dźwigar zrobiłem z pręta 3 mm, a nie ze szprychy, przeto musiałem zrobić odpowiednie gniazdo w płatach na ten dźwigar. |
|||
Dolne poszycie płata zrobiłem z balsy 3mm, wprasowałem w środek odrobinę rowingu węglowego i załaminowałem. |
|||
Na to nakleiłem z pomocą żywicy 5 minutowej dźwigary z balsy 5x5 |
|||
W wyfrezowaną listwę balsową wsadziłem kawałek tkaniny szklanej, zalałem żywicą dokładnie to przesączając, na to nałożyłem kawałeczek cienkiej folii i wcisnąłem w to dźwigar. Po stwardnięciu wszystko ładnie wyszlifowałem. |
|||
W gniazda wkleiłem ograniczniki głębokości z kawałków pomarańczowego bowdena. |
|||
Gniazda te zostały wklejone w płat, płat uzupełniłem użebrowaniem i całość przeszlifowałem. |
|||
Płat od góry został zamknięty balsą 1 mm, wszyslifowany, wycaponowany, oklejony japonką wycellonowany, wszyslifowany | |||
Mechanizm przeniesienia napędu serwo-płat. Najwięcej czasu w warstwie przemyśleń zabrało mi to ustrojstwo. Patent oryginalnego Crobe jakoś nie przypadł mi do gustu. Zauważyć należy że na styku serwo-płat mechanizm musi być elastyczny w obydwu kierunkach jednocześnie zapewniając sztywność. Myśl pierwsza to przegub kulowy, tu myślałem o zastosowaniu pręta stabilizującego z Lamy z jej przegubami. Ale nie każdy ma do pręta czy tez tak małych przegubów dostęp. Myśl druga biały bowden + termokurczka. Myśl trzecia chyba najgenialsza biały bowden + kawałek żyłki wędkarskiej. Zamocowanie bardzo trwałe, odporne na zerwanie etc. |
|||
W płaty wlaminowałem pomarańczowe fragmenty bowdena, posłuża jako gniazda przeniesienia sterowania płatami. | |||
Całość zmontowana, działa bez zacięć, bardzo sztywno i jest w pełni rozbieralna. Patent ten daje też możliwość pełnej regulacji płata. | |||
DRUGA WERSJA PŁATÓW. Po wstępnym oblocie stwierdziłem iż spróbuję zrobić trochę większe a zarazem lżejsze płaty. Połówki płata zostały w całości wyszlifowane z balsy 5 mm z użyciem szblonów. |
|||
Następnie wyfrezowałem w nich gniazda pod dźwigar i łącznik napędu. | |||
Wylaminowałem gniazda, wkleiłem i zalaminowałem bowden. Płaty zostały pokryte japonką, wycellonowane i wyszlifowane. | |||
Gotowy model do lotu, kadłub i stateczniki malowane Motipami, skrzydła - taśma pakowa kolorowa. | |||
Poniżej ToTo-6 w locie na zboczu, film nakręciłem w dniu 29 listopada 2009 roku. |
|||