TOTO-5 MOTOSZYBOWIEC LAMINAT + BALSA |
...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola |
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.
Kolejny mój projekt, tym razem zbudowany metodami tradycyjnymi, tzn kadłub laminat ( metoda traconego sturduru ) + rura węglowa, usterzenie balsowe, skrzydła konstrukcyjne balsowe, całość kryta Solarfilmem. Przedstawiony rysunek jest projektem wstępnym, który w burzy dyskusji został zmieniony. Zmianie uległo usterzenie modelu z tradycyjnego na V. |
|
Do napędu modelu posłuży silnik bezszczotkowy KEDA + regler Dynam 25A + śmigło 10x5 - składane, |
BUDOWA KADŁUBA.
Budowę kadłuba rozpocząłem od wycięcia na ploterze jego zarysu, jako materiał wyjściowy posłużył mi styrodur o grubości 5 cm. |
Na wycięty obrys nakleiłem wzorniki papierowe, wg tych wzorników kadłub zostanie wyszlifowany. |
Kadłub został dokładnie wyszlifowany zgodnie z wzornikami. |
Styrodurowy wkład został dokładnie oblaminowany przy pomocy tkaniny szklanej i Epidianu, następnie całość została dokładnie wyszlifowana. |
Przy pomocy PROXONA został wycięty otwór , w tym miejscu będzie mocowane skrzydło. |
Cały styrodur został dokładnie wypłukany przy pomocy NITRO, w przód kadłuba zaostała wklejona wręga, wycięty otwór do chłodzenia napędu. |
Z kadłuba odciety został przód ( 4 cm ) - ten element będzie stanowił osłonę silnika, wklejona została wręga do której będzie przykręcony napęd. Połączenie osłony z resztą kadłuba zostanie zrealizowane przy pomocy trzech wkrętów do drewna mocowanych do widocznych na zdjęciu sosnowych wystepów. Wycięty został też otwór ułatwiający dostęp do pakietu i reglera. |
Klapka zamykająca kadłub powstała z wyciętego kawałka oblaminowanego ( oklejonego na krawędzi ) z pomocą POXIPOLU. |
W tył kadłuba została wklejona rura węglowa pozyskana od znajomego rybaka ( resztka z wędki szczytówki ). |
Mocowanie rury w kadłubie zrealizowałem poprzez wklejenie czterech kawałków twardej balsy 5 mm i oblaminowanie tkaniną. |
Gniazdo pod klapkę.Celem uzyskania dokładnego pasowania klapki musiałem wykonać odpowiednie gniazdo. W otwór w kadłubie wsdadziłem kawałek folii spożywczej, Klapkę chwilowo przytwierdziłem do kadłuba za pomocą małych ścisków i środek kadłuba wylaminowałem pod klapką dwoma warstwami tkaniny. Tkanina została dociśnięta od wewnątrz z pomocą napompowanego balonu. |
Po stwardnięciu wyjmujemy klapkę a następnie wycinamy kołnierz o szerokości ok 3 mm, na zdjęciu powyżej kołnierz nie został jeszcze wyciety. |
Cały kadłub dokładnie szpachlujemy i następnie szlifujemy, |
Pozostało tylko całość pomalować, użyłem do tego farb w sprayu firmy MOTIP |
Mocowanie owiewki silnika przy pomocy wkrętów pozyskanych z jakiegoś napędu CD-ROM |
Mocowanie silnika to fabryczne łoże przykręcone do sklejkowego wzmocnienia, od góry podkładki celem uzyskania wykłonu napędu w dół. |
Serwo przykręcone do półki, kadłub wypełniony pianką zabezpieczająco pakiet i odbiornik. |
Połączenie serw lotek z odbiornikiem przy pomocy zrobionej na te okazję przejściówki. |
BUDOWA USTERZENIA.
Usterzenie modelu wykonałem z balsy średniotwardej 5 mm, dzwigary łączące obie połówki zostały wycięte ze sklejki 1,5 mm. |
Dzwigar w zbliżeniu. |
Stateczniki mocowane są do kadłuba na balsowym cokole przy pomocy śruby M3 i kołków ustalających z bambusa |
Śruba mocująca statecznik została wklejona w cokolik |
Kołek bambusowy dla wzmocnienia został nasączony CA |
Mocowanie statecznika od góry, gniazdo wzmocnione CA i nakładką sklejkową. |
Sposób wykonania orczyków steru wysokości; orczyki zostały zrobione ze sklejki 1 mm, na to nałożone włókno szklane, całość zalana CA, wyszlifowana i pomalowana MOTIPEM |
Napęd to zwykłe bowdeny , całość doskonale chodzi bez zacięć. |
Statecznik został oklejony folią, natomiast same stery taśmą klejącą potraktowaną żelazkiem. |