WARSZTAT RC DODATKI I PRZERÓBKI

...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola

JAKOWEŚ TAM SŁOWO WSTĘPNE W TYM TEMACIE


W trakcie budowy modeli często człek napotyka pewne granice. Czasami jest to brak zasobów materiałowych, gotówkowych, czy też brak dostępu do danego materiału. Dlatego też postanowiłem przedstawić tedy swoje pomysły na ominięcie owych granic. Pokazane tu pomysły i rozwiązania maja wielu ojców, gdyż często zdarza się niestety, że otwieramy drzwi dawno uchylone, co też i mnie niejednokrotnie się zdarzyło. Ufny jestem, że garść przedstawionych tu porad przyda się nie jednemu zaawansowanemu, czy też początkującemu modelarzowi. Wdzięczny będę za każde słowo krytyki, a takoż i inne sugestie, zapytania, czy też porady innych.


WYPOSAŻENIE MODELI - CIĘGNA I BOWDENY W MODELACH.
WYPOSAŻENIE MODELI - SERWO SAVER, SPOSÓB ZABEZPIECZENIA SERWOMECHANIZMÓW.
WYPOSAŻENIE MODELI - MECHANICZNY MIKSER USTERZENIA TYPU V.
WYPOSAŻENIE MODELI - SPOSÓB NA WYKONANIE WŁASNYCH ZAWIASÓW Z TWORZYWA TYPU PET.
WYPOSAŻENIE MODELI - SPOSÓB OZAWIASOWANIA PŁATÓW, LOTEK Z POMOCA SILIKONU SILIKONU.
WYPOSAŻENIE MODELI - HAKI W MODELACH SZYBOWCÓW
WYPOSAŻENIE MODELI - ZWIĘKSZENIE ŚREDNICY WAŁU SILNIKA ELEKTRYCZNEGO.


CIĘGNA I BOWDENY

Istotną sprawą jest lekkie i pewne mocowanie bowdenów, szczególnie jeśli chodzi o modele depronowe, gdzi każdy gram jest istotny, sposób ten został podpatrzony przeze mnie na necie, natomiast przyłączenie do serwa dwóch bowdenów ( jeden napędza ster kierunku, drugi steruję kółkiem ogonowym ) to już mój pomysł autorski, aczkolwiek pewnie ktoś inny per analogia pewnie też wpadł na ten pomysł.
Doskonałym materiałem na wszelkie połączenia i mocowania bowdenów do serw są elementy kostek połączeniowych.

 

CIĘGNA I BOWDENY

     

Istotną sprawą jest lekkie i pewne mocowanie bowdenów, szczególnie jeśli chodzi o modele depronowe, gdzi każdy gram jest istotny, sposób ten został podpatrzony przeze mnie na necie, natomiast przyłączenie do serwa dwóch bowdenów ( jeden napędza ster kierunku, drugi steruję kółkiem ogonowym ) to już mój pomysł autorski, aczkolwiek pewnie ktoś inny per analogia pewnie też wpadł na ten pomysł.
Doskonałym materiałem na wszelkie połączenia i mocowania bowdenów do serw są elementy kostek połączeniowych.

  CIĘGNA I BOWDENY
     

Istotną sprawą jest lekkie i pewne mocowanie bowdenów, szczególnie jeśli chodzi o modele depronowe, gdzi każdy gram jest istotny, sposób ten został podpatrzony przeze mnie na necie, natomiast przyłączenie do serwa dwóch bowdenów ( jeden napędza ster kierunku, drugi steruję kółkiem ogonowym ) to już mój pomysł autorski, aczkolwiek pewnie ktoś inny per analogia pewnie też wpadł na ten pomysł.
Doskonałym materiałem na wszelkie połączenia i mocowania bowdenów do serw są elementy kostek połączeniowych.

 

CIĘGNA I BOWDENY

     

Istotną sprawą jest lekkie i pewne mocowanie bowdenów, szczególnie jeśli chodzi o modele depronowe, gdzi każdy gram jest istotny, sposób ten został podpatrzony przeze mnie na necie, natomiast przyłączenie do serwa dwóch bowdenów ( jeden napędza ster kierunku, drugi steruję kółkiem ogonowym ) to już mój pomysł autorski, aczkolwiek pewnie ktoś inny per analogia pewnie też wpadł na ten pomysł.
Doskonałym materiałem na wszelkie połączenia i mocowania bowdenów do serw są elementy kostek połączeniowych.

  CIĘGNA I BOWDENY
     

Istotną sprawą jest lekkie i pewne mocowanie bowdenów, szczególnie jeśli chodzi o modele depronowe, gdzi każdy gram jest istotny, sposób ten został podpatrzony przeze mnie na necie, natomiast przyłączenie do serwa dwóch bowdenów ( jeden napędza ster kierunku, drugi steruję kółkiem ogonowym ) to już mój pomysł autorski, aczkolwiek pewnie ktoś inny per analogia pewnie też wpadł na ten pomysł.
Doskonałym materiałem na wszelkie połączenia i mocowania bowdenów do serw są elementy kostek połączeniowych.

  CIĘGNA I BOWDENY
     

Istotną sprawą jest lekkie i pewne mocowanie bowdenów, szczególnie jeśli chodzi o modele depronowe, gdzi każdy gram jest istotny, sposób ten został podpatrzony przeze mnie na necie, natomiast przyłączenie do serwa dwóch bowdenów ( jeden napędza ster kierunku, drugi steruję kółkiem ogonowym ) to już mój pomysł autorski, aczkolwiek pewnie ktoś inny per analogia pewnie też wpadł na ten pomysł.
Doskonałym materiałem na wszelkie połączenia i mocowania bowdenów do serw są elementy kostek połączeniowych.

  CIĘGNA I BOWDENY
     

Istotną sprawą jest lekkie i pewne mocowanie bowdenów, szczególnie jeśli chodzi o modele depronowe, gdzi każdy gram jest istotny, sposób ten został podpatrzony przeze mnie na necie, natomiast przyłączenie do serwa dwóch bowdenów ( jeden napędza ster kierunku, drugi steruję kółkiem ogonowym ) to już mój pomysł autorski, aczkolwiek pewnie ktoś inny per analogia pewnie też wpadł na ten pomysł.
Doskonałym materiałem na wszelkie połączenia i mocowania bowdenów do serw są elementy kostek połączeniowych.

  CIĘGNA I BOWDENY
     

www.motylasty.pl

www.motylasty.pl

SERWO SAVER - TŁUMIK SERWA

 

Układ tłumienia serwa. Potrzebne elementy : kawałki kostki montażowej, dwie sprężynki z długopisów, cztery podkładki FI 5, kawałek ( ok 5 cm ) bowdena, lutownica, śrubokręt i trochę chęci :). Bardzo podobne rozwiązanie wskazano mi na PWM - www.f3a.com.pl, pragnę zastrzec iż absolutnie nie wzorowałem się na pomyśle Panów Urbańskich.
Łączymy ze sobą najlepiej lutując dwa kawałki kostki ( środek zdjęcia ), jest to główny element układu, następnie iglakiem "rozwiercamy" otwór w kawałku dłuższym, w to miejsce wkładamy pomarańczowy odcinek bowdena ( to ten grubszy - zewnętrzny ), bowden powinien ruszac się w środku bez zbędnych luzów.

     

 

Całośc składamy w pokazanej na zdjęciu kolejności - końcówka, podkładka, sprężynka, podkładka, środek, podkładka, sprężynka, podkładka i zakończenie.Skręcamy końcówkę ( ta z prawej strony ).

     
SERWO SAVER  

Ściskamy całośc układu i zakręcamy drugą końcówkę
( ta z lewej strony zdjęcia ).
Kinematykę układu możemy regulować właśnie poprzez jego ściśniecie lub wydłużenie przy pomocy końcówki - ta z lewej strony.
Prawą końcówkę, która stanowi zakończenie bowdena najlepiej jeszcze dodatkowo zalać jakimś cyjanowynalazkiem klejącym :)

     
SERWO SAVER  

Tak złożony "układ" montujemy w modelu, czyli z jednej strony cięgno kólka przedniego a z drugiej serwo. Zaletą tego układu jest to, iż przekładnia serwa jest chroniona, calość jest bardzo lekka, demontowalna z pełną regulacją.
Układ taki oczywiście może być stosowany w innych przypadkach, np montując w modelu aparat foto można tym sposobem ( mechanicznie ) wyzwalać migawkę bez obawy przeciążenia serwa, głównie w przypadku prostych nadajników pozbawionych komputera, czyli bez możliwości regulacji stopnia wychylenia serwa.

     

www.motylasty.pl

www.motylasty.pl

MIKSER SERW DLA USTERZENIA V

W przypadku modeli typu latające skrzydło, delta - gdzie lotki jednocześnie pracują jako ster wysokości przydatnym może być układ miksera mechanicznego serw. Mikser taki też można zabudować w skrzydle , uzyskując klapo-lotki. Oczywiście budowa układu nie ma sensu w przypadku nadajnika "komputerowego". Proponuje zbudowanie układu w oparciu o łatwo dostępne materiały.
Do budowy ramek można wykorzystać dowolne tworzywo sztuczne (ABS), plexi, czy też sklejkę 3 mm, wymiary ramek zależne są od wymiarów serw, prowadnice wykonane są ze szprychy rowerowej i kawałka bowdena. Do klejenia układu użyłem kleju cyjanoakrylowego.

 

MIKSER SERW USTERZENIA V

     

Do górnej ramki przyklejam dwa odcinku bowdena, dbając o to by były dokładnie równoległe. Z ramki można tej zrezygnować, wystarczy bowdeny dokleić bezpośrednio do serwa, chciałem jednak uzyskać układ w pełni rozbieralny. Wymiary wewnętrznego otworu w ramce zależne są od użytego serwa.

  MIKSER SERW USTERZENIA V
     

Złożenie całości, w bowdeny wkładam odcinki szprych rowerowych i całośc wklejam w ramkę większą, dodatkowo dokręcam końcówkę serwa z przegubem kulowym. Istotnym jest by układ poruszał się bez zatarć, lekko. Na zdjęciu widok układu z góry i boku.

 

MIKSER SERW USTERZENIA V

     

Instaluję serwa, popychacz zrobiony jest z resztki szprychy wklejony w przegub kulowy. Cały układ bez problemu można zamontować w kadłubie modelu jako "jedno wielkie" serwo.

  MIKSER SERW USTERZENIA V
     

www.motylasty.pl

www.motylasty.pl

ZAWIASY Z TWORZYWA PET

ZAWIASY Z TWORZYWA PET  

Mocniejsza forma zawiasów od dyskietkowych.

Potrzebne materiały :
- tworzywo z butelki PET
- linijka
- coś do cięcia ( nóż, nożyczki )
- coś do pisania po tworzywie
- dziurkacz biurowy.

Tworzywo można pozyskać z butelki po Coli, odcinając jego większy kawałek, wystarczy to na wiele modeli do "ozawiasowania"

     

ZAWIASY Z TWORZYWA PET

 

Sposób wykonania zawiasów :

Wycinamy z PETA pasek szerokości około 2 cm i długości ok 20 cm.
Pasek ten traktujemy "dziurkaczem" przesuwając go o 1 cm za każdym razem.

     
ZAWIASY Z TWORZYWA PET  

Kawałkiem zgiętego papieru ściernego o gradacji 120-180 przecieram podziurkowany pasek z obu stron i obu krawędzi, uważając na to by nie wjechać na "otworki"

     
ZAWIASY Z TWORZYWA PET  

Flamastrem do pisania po tworzywie i z pomocą ekierki zaznaczam pionowe paski przechodzące przez środek otworów, następnie wzdłuż tych zaznaczonych linii odcinam kolejne zawiasy z pomocą ostrego noża ( OLFA, skalpel lub cos podobnego ), odcinam też naroża kolejnych zawiasów.

     
ZAWIASY Z TWORZYWA PET  

W ten sposób w przeciągu ok. 15 minut uzyskujemy kilka, kilkanaście zawiasów. Niewątpliwym plusem takiego zawiasu jest jego prostota mocowania, wystarczy "wcisnąć" go w skrzydło ( lotkę ), następnie wyjąć przesmarować klejem ( cyjanoakrylu nie polecam, raczej coś dwuskładnikowego, np. UHU, Distal ) wcisnąć powtórnie.

     

www.motylasty.pl

www.motylasty.pl

ZAWIASY SILIKONOWE

Jednym ze sposobów "zawiasowania" lotek, sterów wysokości, kierunku, etc. jest używanie do tego celu silikonu. Przygotowanie płatów do zasilikonowania polega na wylaminowaniu krawędzi natarcia i krawędzi spływu skrzydła przy pomocy jednej warstwy tkaniny szklanej. Włókna układamy pod kątem 45 stopni i laminujemy przy pomocy żywicy Epidian 53. Po stwardnięciu żywicy elementy laminowane odtłuszczamy przy pomocy rozpuszczalnika nitro, acetonu etc. Lotkę łaczymy dokładnie ze skrzydłem za pomocą taśmy klejącej pozostawiając pomiędzy lotką a skrzydłem szczeline szerokości ok 0,5 - 0,8 mm.

 

ZAWIASY SILIKONOWE LOTEK

     

Odginamy lotke w górę i w szczelinę wstrzykujemy silikon ( maksymalnie elastyczny i zarazem maksymalnie mocny ). Do wstrzykiwania można użyć strzykawki lekarskiej i grubej igły.

  ZAWIASY SILIKONOWE LOTEK
     

Przy pomocy drewnianej odpowiednio ukształtowanej szpatułki "kształtujemy" spoinę.

 

ZAWIASY SILIKONOWE LOTEK

     

Szczelinę pomiędzy skrzydłem i lotką zasłaniamy pasem tworzywa sztucznego. Na skrzydło wzdłuż krawędzi lotki naklejamy taśmę dwustronną, a następnie na tę taśmę naklejamy pas wycięty z tworzywa sztucznego typu PET, kliszy rentgenowskiej lub innej podobnej folii. Odklejamy z góry skrzydła taśmę klejącą.

  ZAWIASY SILIKONOWE LOTEK
     

Gotowa lotka wklejona w płat przedstawioną metodą. Połączenie jest bardzo trwałe, czyste aerodynamicznie, bardzo elastyczne. Takie mocowanie doskonale sprawdza się w modelach szybowców, motoszybowców i modelach z napędem elektrycznym. Niestety w przypadku modeli spalinowych z biegiem czasu zawias taki traci swą trwałość w wyniku "penetrującego" go paliwa i może być przyczyną całkiem fajnego "kreta".

  ZAWIASY SILIKONOWE LOTEK
     
Jakie silikony ?.




Polecałbym zastosować jeden z tych dwóch :
- ELASTOSIL E41 firmy Wacker - bardzo dobry, trwały i elastyczny, jego wadą jest cena.
- TYTAN SILIKON SZKLARSKI, znacznie tańszy od poprzednika dostępny w marketach typu CASTORAMA, OBI etc.
  ZAWIASY SILIKONOWE LOTEK
     

Problemy z nabyciem ostatnio ( koniec roku 2010 ) silikonu szklarskiego firmy Tytan skłoniły mnie do zakupu podobnego silikonu firmy Soudal. Nie ustępuje on jakościa opisanego poprzednio. Do nabycia w marketach CASTORAMA, PRAKTIKER, OBI.
  ZAWIASY SILIKONOWE LOTEK

www.motylasty.pl

www.motylasty.pl

HAKI W MODELACH SZYBOWCÓW

HAK W MODELU SZYBOWCA  

Istotnym elementem każdego szybowca strzelanego z holu jest odpowiednio mocny i trwale zamocowany w modelu hak. Generalnie haki szybowcowe dzielimy na dwa rodzaje, są to haki dynamiczne i normalne. Haki dynamiczne głównie zazwyczaj są w modelach swobodnie latających klas F1A. W nie zawodniczych modelach RC używane są haki "normalne" Na rysunkach widzimy dwa sposoby wykonania takiego haka. Sposób pierwszy to hak wygięty z pręta stalowego o średnicy 2-3 mm. Hak mocowany jest w modelu przy pomocy przekładki sklejkowej i do tej przekładki przykręcony z pomocą dwóch nakrętek, od spodu kadłuba elementem dystancującym jest kołnierz wytoczony z aluminium.

     

HAK W MODELU SZYBOWCA

 

Drugi sposób wykonania haka to wycięcie i wypiłowanie jego kształtu z kształtownika aluminiowego. Jako kształtownik użyty może być TEOWNIK lub obcięty DWUTEOWNIK. Elelmentem wzmacniającym i usztywniającym, tak jak w poprzednim przypadku jest płytka sklejkowa. Hak mocowany jest do kadłuba przy pomocy czterech śrub. Istotnym jest by łby śrub nie "wpadały w konflikt" z zaczepem holu uniemożłiwiając jego wyczepienie.

     

www.motylasty.pl

www.motylasty.pl

JAK WAŁA ZROBIĆ W WAŁA

Natrafiłem juz kilkukrotnie na problem spasowania osi silnika z kołpakiem śmigła składanego. Problem ów przejawia sie tym iż średnica osi silnika jest mniejsza od najmniejszej średnicy wewnętrznej czopu kołpaka. Przykładowo średnica osi silników TowerPro ( stary i nowy "dzwonek") i Keda ( seria A22 ) wynosi 3 mm, natomiast średnica mocowania wału kołpaków Graupner i innych firm wynosi 3,17 mm. Mimo maxymalnego zaciśniecia kołpaka wał "lata". Jednym z rozwiązań jest wytoczenie nowej obsady osi, ale niestety w przypadku braku dojścia do tokarki trzeba poszukać innego rozwiązania.

 

PRZERÓBKA WAŁU

     

Przeróbka zbyt wąskiej osi polega na dorobieniu przejściówki-kołnierza, który pasowałby idealnie do kołpaka. Pierwszym krokiem w przypadku silnika TowerPro ( dzwonka ) jest obcięcie , skrócenie osi silnika. Dotyczy to zarówno nowej jak i starej wersji tego silnika.

  PRZERÓBKA WAŁU
     

Na tak obcięty wał nawijamy ręcznie , czyniąc to bardzo dokładnie drut o średnicy ok 0,3 - 0,4 mm. Ułatwieniem jest gwint na wale. W przypadku silników z gładkim wałem ( KEDA ) postępujemy dokładnie tak samo. W tym przypadku wał został owieniety drutem pozyskanym ze skrętki. Wystarczy odcinek ok 10 cm.

 

PRZERÓBKA WAŁU

     

Przy pomocy kolby i kropli kwasu do lutowania zalewamy ( zalutowywujemy ) druciany kołnierzyk na wale. Obcinamy nadmiar drutu i dokładnie czyścimy wał z resztek kwasu.

  PRZERÓBKA WAŁU
     

Wpinamy silnik w regler, mocujemy go trwale na jakimś łożu, podpinamy odbiornik lub tester serw, zasilanie i uruchamiamy. Posługując się pilnikiem iglakiem zeszlifowywujemy kołnierz do wskazanej średnicy co chwilę sprawdzając takie pasowanie na kołpaku. Silnik powinien pracować na średnich obrotach . Jako ze nie mamy podpiętego śmigła spradzamy czy silnik i regler zbyt się nie przegrzewają Na samym końcu taki wał traktujemy drobnym papierem ściernym o gradacji 500-500.

  PRZERÓBKA WAŁU
     

Spokojnie możemy zacisnąć kołpak na wale. :)
Sposób ten testowałem na modelach ToTo-1, ToTo-2 i ToTo-5 przerabiając tak silniki TowerPro, stary i nowy model, oraz silniki KEDA.

  PRZERÓBKA WAŁU
     
Silnik KEDA A22-15M przerobiony w ten sposób.   PRZERÓBKA WAŁU
     


Wszystkie tu przedstawione przeze mnie metody zostały sprawdzone organoleptycznie i nie stanowią dywagacji w warstwie jedynie czysto teoretycznej. Jedak za skutki ich użycia przez innych nie biorę jakiejkolwiek odpowiedzialności.

www.motylasty.pl

Jeśli chcesz się ustosunkować słownie, to zapraszam do księgi gości, gdzie możesz pozostawić po sobie ślad.

A   A   www.motylasty.pl

 

www.motylasty.pl