TOTO-16 "GWIDON"

...czasami niełatwo jest oprzeć się pokusie - bycia bogiem..."Czas Apokalipsy" F.F.Coppola

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE.

Model ten to dalsza walka z profilem KFm, tym razem w delcie. Jest to też dla mnie doskonała okazja do zaznajomienia się z napędem tunelowym. Zastosuję napęd o średnicy 70 mm. Dodatkowo chcę model "umakietowić", czyli stworzyć coś o trochę bardziej zawiłym kształcie.
Wstępne założenia :
- rozpiętość ok 100 cm,
- długość ok 110-120 cm,
- całość depron + sklejka + balsa
- sterowanie - sterolotki + kierunek
Pierwsze rysunki modelu powstały Sketchupie, później rozrysowałem jedynie ogólne zarysy modelu w Corelu, jest to też pierwszy model budowany bez planów, całość powstaje "na żywca", stąd też pewnie na fotografiach uwidocznione będą pewne nie konsekwencje, przeskoki w procesie twórczym etc.
Czy plany powstaną ?. Trudno jest mi w tej chwili na to odpowiedzieć, jest to dla jeden wielki eksperyment.

TOTO-17

TOTO-17

TOTO-17

BUDOWA MODELU.

TOTO-17

Na pierwszy ogień poszły wycięcie płato-kadłuba. Obie połówki później skleiłem SOUDALEM.

TOTO-17

Po wyschnięciu dokleiłem od góry i od dołu dalsze części płatów wstępnie budując profil KFm.

TOTO-17

Z balsy średniej 3 mm wytłem listwy wzmacniające i przykleiłem na spływach dolnych i górnych.

TOTO-17

Łoże napędu wycięte ze sklejki owocówki, wklejone od góry i dołu.

TOTO-17

Usztywniłem listwami balsy 3 mm usterzenie poziome.

TOTO-17

Wkleiłem podłużnice górne obrysu kadłuba.

TOTO-17

I wreszcie zabrałem się za użebrowanie górnej części kadłuba.

TOTO-17

Całość użebrowania górnej części kadłuba. W tym momencie czeka mnie powycinanie otworów technologicznych do przeprowadzenia całego okablowania, zasilania oświetlenia, zasilania turbiny.

TOTO-17

Ostatnie żebro kadłuba stanowić będzie ściankę, do której zostanie dopasowana turbina.
Krótki kanał wlotowy z depronu 2 mm oraz wyprofilowany dolot do kanału też z depronu 2 mm.

TOTO-17

Kanał wlotowy obcięty pod kątem.

TOTO-17

Dokleiłem resztę użebrowania tylnej części kadłuba wraz z przednia ścianka kanału wlotowego.
Ścianka ta później uzyska właściwy kształt.

TOTO-17

Zabrałem się za dół kadłuba, wklejając główne podłużnice.

TOTO-17

Zamykanie modelu podzieliłem sobie w myślach na etapy, nie wiem jeszcze jak będzie wyglądało rozmieszczenie bebechów więc też zamykać nie mogę wszystkiego od razu, nie wiem jak będą serwa zamocowane, chcę zrobić trochę oświetlenia, też jeszcze nie wiem jak, generalnie jak widać mało wiem.
Na pierwszy ogień poszły wręgi dolne kadłuba. Cięte z metra , jak popadło. Jedynie pod uwagę brałem fakt, ze gdzieś i za coś trzeba będzie ten kadłub od  dołu złapać w momencie wyrzucania modelu, czyli przekroje dolnej części kadłuba raczej kwadratowe.

TOTO-17

Oświetlenie modelu.
Spróbuję zrobić światła na końcach skrzydeł, stroboskop pod kadłubem, może jakieś światełko do przodu i oświetlenie kabiny.

TOTO-17

Kable do oświetlenia skrzydeł poszły pod krawędzią natarcia płatów. Wyciąłem rowek w depronie i tam je wepchałem.

TOTO-17

Zabrałem się za oklejanie dolnych bocznych sekcji kadłuba, w sekcji środkowej pójdzie okablowanie, pakiet, regulator.
Użyłem depronu 3 mm.

TOTO-17

Przód kadłuba będzie wycięty i wyszlifowany z "bloku" depronowego.
Na pierwszy ogień muszę wszystko powypełniać.

TOTO-17

Dalsza walka z "dziobem", dzioba skleiłem z kilku warstw depronu 3 mm, zrobiłem klocek, dokleiłem, wyszlifowałem.

TOTO-17

Zabrałem się za wstępne oklejanie modelu od góry, w sumie pasuje elementy, docinam i wklejam.

TOTO-17

Z dwóch płyt depronu 6 mm rowkami do środka skleiłem stateczniki pionowe, wstępne dopasowanie do kadłuba wygląda następująco, model zaczyna nabierać sylwetki.

TOTO-17

Walka z obudową turbiny od dołu, muszę wzmocnić i usztywnić łoże. Wpierw wkleiłem doszlifowaną płytkę depronu.

TOTO-17

Następnie z depronu 3 mm wklejam "zaczątek" dolnego kanału wlotowego.

TOTO-17

Przy okazji przyklejam z balsy 3 mm krawędź spływu.

TOTO-17

Wracam do kanału dolnego. Łoże zostało z bokami kadłuba połączone pasami ze sklejki owocówki, dodatkowo na sklejkę nakleiłem pasy depronu 3 mm. Wkleiłem dopasowane do obrysu turbiny wręgi.

TOTO-17

Dokleiłem z depronu 3 mm rowka do środka boczne kształtki obudowy turbiny.

TOTO-17

Z pasków depronu 3 mm ukształtowałem wstępnie kanał wlotowy, wkleiłem, od góry całość została zamknięta pasem depronu 6 mm z wyciętym otworem na wlot powietrza, następnie wkleiłem dodatkowy pas depronu 3 mm celem ostatecznego nadania kształtu kanałowi dolnemu. W następnym kroku kanał zostanie dokładnie wyszlifowany.

C.D.N.

C.D.N.

www.motylasty.pl
www.motylasty.pl


www.motylasty.pl